Man samlar på sig anekdoter från alla möjliga situationer, som passar in i samtal om väldigt specifika ämnen. Däremot är det väldigt svårt att hosta upp en allmän anekdot att berätta.
Om jag nu måste komma med något kan jag berätta om det kandidatprojekt jag gjorde i våras. Jag läser på Chalmers och valde läsa min kandidat på institutionen för Automation och Mekatronik, kanske lite av ett nedköp när man läser Teknisk Fysik med det kompenserades helt och fullt av ämnet för projektet. Ämnet var att automatisera ett bordshockey spel.

Tanken var att om man kunde göra så att en dator kunde styra ett bordshockey spel genom en uppsättning instruktioner så kan låta program som körs på den datorn styra spelet. Då skulle man kunna ha tävlingar, inte vem som är bäst att spela bordshockey spel, utan vem som är bäst på att skriva bordshockeyspelaralgoritm (apropå långa ord).
När vi började projektet var det tanken att all styrning skulle vara färdigt sedan innan, vi skulle bara koncentrera oss på att skriva instruktionerna och koppla ihop program. Det visade sig dock ganska snart att detetktionen var bristfällig. Med detektion menas datorns förmåga att se vad det är som försiggår på planen, vilket resulterade i att vi fick installera massor av nya sensorer. Tidigare hade all detektion gjorts med hjälp utav en kamera. Kameran i sig var jättebra, problemet var bildbehandlingen: För att veta var pucken var och alla de 12 spelarnas position och rotation krävdes att 25 punkter lokaliserades i bilden, en för pucken och två vardera för de 12 spelarna. Med tanke med att den algoritm som användes var designad för ansiktsigenkänning var det hela en smula
långsamt.
Saken blev inte bättre av att all denna beräkning gjordes i en ensam tråd. Vi bytte algoritm och multitrådade men det hjälpte inte så i slutändan beslutade vi oss för att använda oss av lägesgivare för att läsa av spelarnas läge. För att mäta rotation fästs en liten dosa på stavarna som styr varje spelare med en liten potentiometer inuti sig, när stavarna vrids ändras spänningen som kommer ut ur dosan och denna spänning kan mätas. Hur ut och indragen staven är mäts av en liknande dosa, denna gång med en vajer upprullad inuti sig. Vajern fästs vid staven och när staven förs in dras vajern ut och spänningen som kommer ut ur dosan förändras.
Nedan visas en bild över hur hockeyspelet såg ut när vi lämnade det. Planen är svart för att öka puckens kontrast mot planen. På sidorna syns ställningar för de vagnar som för styrstavarna. I dessa vagnar sitter en DC-motor som driver spelarnas rotation och i botten av ställningarna sitter andra DC-motorer som driver vagnarna fram och tillbaka.

Det var min anekdot, en smula teknisk kanske men det var vad jag hade att erbjuda och jag kan visa den som är intresserad rapporten från arbetet.
Disclaimer: Anything I say on topics of Politics, Economics, Pychology, History, really anything not concerned with the natural sciences and mathematics and especially topics concerning human behavior and/or thoughts, that is not associated with a proper reference is pure speculation on my part.